Thursday 24 March 2011

Cemerlang Kelihatan Ramai

"PUTRAJAYA: Seramai 10,488 calon sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) berjaya mendapat keputusan gred cemerlang (A+,A dan A-) dalam semua mata pelajaran yang diambil dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010".
(sumber Berita Harian)

secara positifnya, ini adalah satu kebanggaan. ya, cuba lihat secara positif dahulu. betapa ramainya bilangan yg mendapat gred cemerlang sehinggakan satu sistem penggredan baru (mulai 2009) diperkenalkan untuk mengecilkan lagi skop cemerlang untuk digunapakai ke kemasukan IPTA/IPTS atau kelayakan mendapat tajaan atau biasiswa. Suka atau tidak, mahu atau tidak mahu, inilah yang harus kita terima especially bagi calon-calon SPM. Inilah tiket, inilah pengukuran. Kalau saya berada di tempat pihak2 yang memilih untuk kelayakan yang saya sebut tadi, mau pening kepala saya memilih. Hehe. Kita sebagai pihak pelaksana hanya boleh berusaha yg terbaik. Nak kondem boleh, tapi kena sediakan lah sekali CADANGAN method yang lebih baik, kan? Trust me, being in education field memang sangat mencabar. I know that! Ni tak masuk isu kualiti lagi, isu disiplin lagi.

Ok, meh nak cerita sikit berkenaan sistem penggredan. Ni saya tampal table yg saya ambil dari Haslina.

Gred Lama Gred Baru Markah Nilai GPK Nilai PNG Tahap
1A A+ 90 – 100 1 4.0 CEMERLANG TERTINGGI
1A A 80 – 89 1 3.75 CEMERLANG TINGGI
2A A- 70 -79 2 3.50 CEMERLANG
3B B+ 65 – 69 3 3.25 KEPUJIAN TERTINGGI
4B B 60 – 64 4 3.00 KEPUJIAN TINGGI
5C C+ 55 – 59 5 2.75 KEPUJIAN ATAS
6C C 50 – 54 6 2.50 KEPUJIAN
7D D 45 – 49 7 2.25 LULUS ATAS
8E E 40 – 44 8 2.00 LULUS
9G G 0 – 39 9 1.75 GAGAL

or you can refer to this Pekeliling.

bila saya baca blog2 or forum or comments org awam, ramai yg timbulkan sisi negatif pasal pendidikan Malaysia skarang.

'Eleh, A je banyak..tapi last2 ntah ke mana jgk..'

'Eiii buat ape la tukar2 sistem..nk dapat A pun susah..'

dan macam2 lagi yg saya rasa xperlu la saya ketengahkan kat sini. Itulah persepsi. Tepuk dada tanya selera. Nk positif atau negatif. Saya sendiri ada pengalaman berharga tentang pentingnya mengubah persepsi. Maybe next time saya cerita.

Benar, kejayaan seseorang bukan diukur pada bilangan A sahaja. Malah dalam Falsafah Pendidikan Malaysia pun dah terang2 cakap psl matlamat nk develop potensi individu, nk melahirkan individu yg balance intellectually, emotionally, physically dan spiritually. Yang penting nilai-nilai murni dalam hidup yang boleh dibawa sampai mati. Tapi inilah tiket untuk menentukan hala tuju pelajar seterusnya. The world keeps on changing. So, persepsi sgt penting for me. Perception can change emotion. Nk melahirkan citizen macam ni bukanlah 100% tugas cikgu-cikgi/educator sahaja. Komuniti pun perlu bagi support. Dalam komuniti tulah ada golongan ibu, bapa, keluarga seseorang pelajar kan?

So, chaiyok semua! :) All The Best!!!

No comments: