Monday, 23 June 2008

panaslah hingga ke petang

sekali-sekala di hujung minggu, saya dan keluarga mengambil peluang menikmati segarnya pagi di taman yang menjadi tumpuan ramai pelbagai peringkat usia. apa tidaknya, memang seronok meluangkan masa di situ. joging dan senaman ringan boleh dilakukan dalam masa setengah jam sahaja. selebihnya, saya dan kakak gemar berjalan kaki atau sekadar duduk melihat suasana sekeliling, menemani ma dan mek (nenek kesayangan).

di satu sudut permainan kanak-kanak, riuh suara anak-anak kecil bermain itu ini. namun, ada juga yg masih sempat merengek minta dibelikan milo. ibu dan ayah hanya melayan penuh sabar.

di sudut yg lain pula, ada si manja yg terkedek2 kononnya mengejar si ayah di depan yg berlari2 anak. bayangkan si kecil yg masih memakai pampers bersaiz XXL agaknya, menghayun langkah kecil ala2 Donald Duck, sungguh mencuit hati. tdk sampai 2minit sudah minta untuk didukung.

tidak kurang juga sekumpulan remaja yg bersenam ringan, sekali-sekala menggayakan aksi poyo sekali gus mengabadikannya menerusi lensa kamera. bual mesra mereka diselang-seli dgn tawa. apalah yg menarik sangat agaknya.

begitulah, macam-macam ragam manusia yg mencuri perhatian. masing-masing bagai melupakan seketika apa jua masalah yg mungkin ada. namun, mata terpaku hati tersentuh seketika bila mendapati ada pasangan seusia emas yg leka menghabiskan masa bersama dan kelihatannya sungguh tenang dan bahagia. si isteri hanya berblouse dan berkain batik manakala si suami pula mengenakan tshirt dan kain pelikat. barangkali dari masjid seawal subuh lantas mengatur masa ke tempat yang seterusnya untuk diisi bersama. saat seperti itu, tentu sekali berdua adalah lebih baik. teringat pula ketika arwah abah masih ada. di taman itu jugalah tempat abah sekali-sekala beriadah. kalau tiada anak cucu di sisi, tentu saja abah pergi bersama ma.

terdetik di hati saya, mungkin di usia sebegitulah istilah teman hidup paling memberi makna. satu ketika apabila anak-anak sudah membesar dan membina hidup sendiri, yang tinggal meneruskan sisa hidup bersama seseorang insan umumnya tentulah pasangannya sendiri seadanya, yg telah bersama sejak sekian lama. sungguh, saya suka melihat pasangan-pasangan seperti ini; di kedai makan bersarapan pagi, ke surau, bersiar-siar, di mana sahaja mereka kelihatan, biarpun sekadar dalam iklan tv seperti iklan cadburry suatu ketika dlu. mereka pasti menarik perhatian saya.

namun-

terfikir pula, mungkin bukan senang mencipta kebahagiaan yg berkekalan ke hari tua. walau belum melayari bahtera rumahtangga, saya mungkin boleh mengakui hakikat ini setelah sangat lali dengan pelbagai cerita pahit manis sebuah perkahwinan dan percintaan. pernah saya mendengar rintihan seorang isteri di tempat saya bekerja suatu ketika dlu. kisah biasa seorang suami yg tergamak mencurah kasih terhadap perempuan lain di belakang isteri. kebelakangan ini, ada pula cerita terbaru jiran saya sendiri yg telah membuka cawangan baru (istilah berkahwin lain) TANPA pengetahuan isterinya. aduh, tak dapat dibayangkan lukanya hati seorang isteri. kenapa tidak berterus terang shj? sukar memahami wanita, tapi nampaknya sukar juga memahami lelaki. apakah kekurangan isteri, yg lazimnya kelihatan di mata suami hanya setelah akad yg suci? tak pandai memasak? tak pandai berhias? sudah hilang seri? tak pandai jaga dan layan suami? dan apa pula kelebihan seorang suami sehingga kebanyakan isteri akhirnya akur dan menerima sahaja hebatnya ujian cinta dari sang suami walaupun terpaksa berendam air mata.

“sampai hati abang buat Milah macam ni!” -

sudahnya, isteri hanya menerima kerenah suami tersayang bagai menerima kerenah anak remaja yg dibawa ke balai polis, yg digantung sekolah, yg tidak mahu belajar atau macam2 lagi. namun yg pasti menerima kerenah suami yg satu itu pasti jauh lebih menyakitkan.

Ya Tuhan, saya sendiri tidak sanggup memikirkan apatah lagi menghadapinya. Nauzubillah.

panaslah hingga ke petang,
jangan hujan di tengah hari,
andai awan tak terkandung air,
terbitlah nanti wahai pelangi.

hehe.

mungkin saya agak bias apabila hanya melihat senario ini dari sudut isteri sebagai ‘mangsa’ terutama hal berkongsi kasih atau ditinggalkan. nak buat camana, persepsi saya begitu kerana kebanyakannya begitu. ya, ada juga keadaan sebaliknya. arwah abah pernah berkata di depan anak-anak; satu-satunya kekecewaan yg tak dapat ditanggung oleh suami adalah apabila isteri ‘dilarikan’ oleh lelaki lain. masa tu, kami adik-beradik hanya berdiam tanpa mengerti kenapa hal itu yg terluah oleh abah.

apapun, syukurlah, seorang isteri hanya untuk seorang suami.

Oh, saya hampir hanyut dibawa arus emosi, atau mungkin memang sudah hanyut!

berbalik kepada kisah kasih berpanjangan ke akhir usia, saya tertarik kepada satu dialog dalam drama bersiri korea yg amat saya gemari. agaknya sudah lebih sepuluh kali saya mainkan cd tersebut belum pernah jemu. kata-katanya lebih kurang begini;

‘bila kamu merasakan diri masih muda, kamu mungkin mahu jatuh cinta untuk banyak kali. tapi, bila kamu semakin tua, kamu hanya tahu mencintai seseorang. kamu menggunakan seluruh hidup kamu untuk mengenali orang ini, ia tidak akan mencukupi juga. untuk memahami orang ini dengan sedikit demi sedikit, bertimbang rasa pada orang ini, terus kamu mencintainya, kamu perlu mempunyai banyak kemaafan’.



ada benarnya. semoga saya, semoga kita, juga mempunyai teman hidup selama hayat dikandung badan. bukan sekadar perhiasan. tapi seseorang yg sudi menemani dan ditemani; semasa comotnya wajah bangun tidur, bersarapan pagi, menonton tv, bergosip, bersiar-siar, semasa lenguh badan, semasa muntah dan cirit-birit, sakit pening, semasa lupa tempat letaknya cermin mata, semasa merenung lautan yg luas, semasa mengira bintang di langit, hinggalah saat mahu melelapkan kembali sepasang mata, bila menoleh ke sebelah, akan ada insan yg telah ditakdirkan, berada di sisi.

Tuesday, 17 June 2008

kesayanganku

penat mata memfokus, dahi berkerut membaca satu artikel yg menarik perhatian saya, apa lagi kalau bukan tentang minyak dan subsidi. saya bukan pemilik kenderaan, maka semestinyalah saya seorg pengguna pengangkutan awam yg sekali-sekala terkena tempiasnya lantaran kenaikan harga tambang.

pun begitu, ada yg lebih menarik untuk diingati. hari ini 17jun2008, ulangtahun kelahiran kakak saya; Bahiah aka kakyah. hehe, patutlah dia seronok betul mengusik adiknya yg sorang ni sblm tido smalam. saat saya mahu melelapkan mata pun, dia masih galak mencuit saya sana sini. kami masing-masing tak byk menghabiskn masa bersama dlu kerana terpaksa berjauhan sepanjang tempoh pengajian, sejak usia 13tahun. dia di sana, saya di sini. memang kami semua adik-beradik begitu. saya pasti kebanyakan adik-beradik di luar sana juga begitu. syukurlah, air dicencang takkan putus. syukur juga sekarang kami mempunyai masa bersama. seronok. kadang-kadang perangai bagaikan anak kecil pula.

ini, saya dan kakak saya:)



kebanyakan mengatakan wajah kami sangat tidak seiras. apa bleh buat. tapi agak kelakar bila pernah seseorang menyangka bhw kami ni kembar! ntah macam mana.



dan, ini juga kepunyaan saya. saya masih tercari2 dua bingkai gambar kesayangan saya ni. salah satunya saya abadikan gambar saya dan aman ketika masih kecil; msg2 sblh kiri dan kanan. tapi di mana skarang? missing di rumah sendiri! mungkin gara-gara terlalu mengemas satu ketika dlu, saya terlepas pandang, lalu ada yg tercicir, salah tempat agaknye.

saya masih mencari. andai sudah benar2 hilang, saya abadikan shj di sini. biarpun hanya utk beberapa ketika.

gamba lama,
kenangan lama,
tapi sesekali menoleh,
apa salahnya.

Friday, 6 June 2008

pssttt...


  1. 6june today so i went to rodz's wedding with my beloved sis. met siti nor, mahani, zie, emi, ani nurina, jetty, kak jie. headed to next wedding of sis's friend and then so malas to visit mom's friend. thankfully mom did agree to drop us at KB center and finally we decided to lepak at cyber cafe and here i am. currently waiting for mom to pick us up.

  2. aman is on his way home.

  3. i just found that ummi sudah bertunang! nih gamba curik amek kat frenster. hehe. perhaps this is wrong to paste her photo here ala2 curik2. but im sure whoever found this would pray for her happiness just like i do. honestly.

i'm happy for her.

again, let's say a little prayer.

Wednesday, 4 June 2008

expired explaination ;)

congratulations..celebrations..congratulations..celebrations..
::the newly wed::
***
happy june everyone, esp to lyn and rodz ;)
so, this is the reason for not showing up on reen's big day:
:: it was my cousin's (the groom) akad nikah on 24th may night. thank you Allah. so glad to see the couples happy with each other:)
***

(cousins and i)

***

:: sanding at bride's on 25th may 2008 after zohor. i planned to escape to reen's right after that but apparently i couldnt because..

***

:: sambut menantu on the next day, 26th may 2008 was held at my home (mom's hehe) and i was one of the helping hands in the house. so, i had to be available all the time;)

***

Alhamdulillah :)

*wedding marathon of the family keeps going; let's pray for my sis.